Próbababák

Elköltöztünk! Új címünk: http://proba-babak.freeblog.hu/

Utolsó kommentek

Címkék

Címkefelhő

Gyöngéd születés

2008.10.15. 00:02 - Fel-mary

Címkék: könyv szülés még vállalható

A terhességem 36. hetében (ami később kiderült, hogy az utolsó volt) kaptam kölcsönbe két könyvet, amelyek a háborítatlan születésről szóltak. Tetszett az elmélet, így buzgón nekiláttam az olvasásnak.

Az első  könyv, amivel kezdtem az olvasást, az Dr. Lenkei Gábor: Méltósággal megérkezni. A borítója egyszerűen gyönyörű, és nagyon szép képek vannak benne. Kb. ennyiben ki is merülnek az érdemei, hogy miért, arról majd később. Amúgy amikor kinyitottam a könyvet, az rögtön elszakadt, úgyhogy kénytelen voltam megvenni és az újat visszaadni a kölcsönadónak. Négyezer forint, ehm...

 

A könyv az ún. "gyöngéd" v. "csendes" szülés-születésről szól, amit egy francia "csodálatos" szülész, Fréderick Leboyer fejlesztett ki. A módszer lényege - és ebben mondjuk van igazság, hogy a gyermeknek a lehető legnagyobb nyugalomban kell erre a világra érkeznie, mert a születés neki is borzasztóan fájdalmas és kimerítő folyamat. Az anyaméh meleg, sötét és nyugodt világából hirtelen kikerül egy hideg, zajos és fényes helyre, ahol elszakítják anyjától, majd hideg műszerekkel vizsgálgatják és durva textilekbe csavarják, esetleg inkubátorba dugják - csoda, hogy keservesen ordít? Ezért a módszer szerint lehetőleg a legnagyobb csendben kell vajúdni (hogy a gyerek ne azonosítsa az anyja hangját a fájdalommal), majd sötétben vagy legalább is félhomályban szülni (mert a nagy fényesség iszonyatos fájdalommal járhat a babának), a gyermeket rögtön anyja mellére tenni, és nem elvágni a köldökzsinórt, amíg az pulzál, ezzel segítve elő, hogy a baba minél lassabban térhessen át a légzésre (mert az is fájdalmas). Ugyanígy, az anyának is biztosítani kell a legeslegnagyobb nyugalmat, hogy elfogadhassa a méhösszehúzódásokat, harmóniába kerülhessen a vajúdással, és így nem is szükségszerűen kell, hogy fájdalmat érezzen. Mindemellett a nők tiszteletére szólít fel, de már olyan szélsőségesen, hogy épp csak azt nem mondja, hogy vissza a konyhába...

Szóval a fentiekkel úgy 75%-ban egyet tudok érteni, mégsem tetszett a könyv. Egyfelől mert kb. 2/3-ban Leboyer két magyarul megjelent könyvét citálja, a maradék 1/3-ban meg éppen olyan stílusban, mint Leboyer, megismétli szavait. Mindemellett patetikus és könyörgő a hangneme, és a kiadó magazinját, a Pazar Nőket (hallott már róla valaki?) reklámozza lépten-nyomon.

A másik könyv, amit kölcsönkaptam, a sokat idézett Leboyer: Szülés gyöngéden. Ez valamivel jobban tetszett, bár a stílusa elég nevetséges, tekintve, hogy néha Odüsszeiát idéz, néha a trójai háborúhoz hasonlítja a szülést, néha patetikus kirohanásokat enged meg magának, utána pedig orvosi fogalmakat, technikákat magyaráz, mi több, rövidítéseket alkalmaz (pl. belső vizsgálat - b.v, magzati szívhang - m.szh). És mindezt -nem hülyéskedek- "majdnem" versbe foglalva.

Szemléltetésképp álljon itt egy idézet a "Hátsó koponyatartás" témakörének tárgyalásáról.

"Nézzünk ismét egy rendellenes elhelyezkedést,

melynek a legbonyolultabb okai lehetnek.

Első pillantásra mindegynek tűnik, hogy

az anya medencéjében a gyerek feje milyen forgási irányt választ.

Pedig ez kulcskérdés: valami titokzatos erő hatására

a fej leszállva, folytatva a forgást, úgy helyezkedik,

hogy mindig csak az óramutató irányába fordul el!

Ezek után, amikor a kitolás elkezdődik,

ahelyett, hogy a kiskutacs a szeméremdomb alatt lenne,

a fej éppen fordítva áll, a felső kutacs hátul,

a farkcsonttal szemben van.

A leszállás ilyenkor keservesen hosszú.

a kitolás pedig már-már lehetetlen,

mint azt később látni fogjuk.

De miféle erő befolyásolja vajon a forgás irányát?

Valószínűleg ugyanaz, amelyik

a Foucault-ingát kilengésre bírja,

amelyik a fa törzsét önmaga köré tekeri,

s amelyik a napraforgót arra biztatja, hogy a napot kövesse:

Mi Atyánk, ki vagy a mennyekben..." 

Leboyer a könyv elején azt állítja, hogy a könyvet elsősorban bábáknak és szülészeknek szánta, de szépirodalomként is illene olvasni. Aztán meg folyton azon kesereg ő is és Dr. Lenkei is, hogy a "tudomány nagy emberei" nem veszik őket komolyan. Mondom, szerintem nem hülyeség, amit Leboyer állít, de talán ha nem versként írja meg, hanem normális, hagyományos szövegként, és tartózkodik a patetikus kirohanásoktól, akkor a mezei férfilélek is képes lenne elolvasni, esetleg megfogadni a tanácsait. (Elképzeltem, amint Cs.-nek odaadnám ezt a könyvet - szerintem nézne rám hülyén, hogy mi a fenét akarok. De amikor elmondtam neki, hogy miről szól, egyből értette és megértette).

Eygébként Leboyer még azt is állítja, hogy ha a nő elfogadja a szülés és a vajúdás tényét, akkor nem hogy fájdalmat nem fog érezni, de egy katartikus örömöt fog érezni, mint szeretkezés közben - vagyis kvázi elélvez szülés közben.

Vajon miért csak egy -művészlelkű-férfi képes ilyet állítani?

A bejegyzés trackback címe:

https://proba-babak.blog.hu/api/trackback/id/tr77705484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mrenata 2008.11.27. 07:45:34

Sziasztok!

Lenkeit én egyáltalán nem ajánlanám, kivéve, ha szcientológus tanonc valaki. Sajnos összefonódott a neve Leboyer-el, őt mégis inkább ajánlanám, de nem ezzel a könyvvel kell kezdeni.
A GYÖNGÉD SZÜLETÉS (igen, nagyon hasonló a cím) a baba szempontjából mutatja be a születés folyamatát, és én annak idején szinte le sem tudtam tenni, annyira élvezetesen van megírva. Ezek után jöhet a Szülés gyöngéden, amennyiben megfogott a módszer, és "szárazabban", illetve kicsit tudományosabban is szeretnél róla olvasni.

T-eszter 2008.11.27. 09:16:00

Ja télleg. Én már anno akartam írni, hogy engem mind a GYöngéd születés (ezt olvastam először), mind a Szülés gyöngéden teljesen levett a lábamról. sztem teljesen oké, hogy gyakorlatilag versben mondja el, ettől tudja belevinni azt a misztikát, ami az élet kezdete maga. És főleg tetszik, hogy férfiről van szó, hogy egy férfi is képes lehet ennyire átérezni - a maga módján - a szülés megfoghatatlanságát.
Bennem két rész ragadt meg - az egyik az idézett szakasz - hiszen van, amit valóban csak az Isten (vagy nevezhetjük bárkinek/bárminek) tud. Elbűvölt hogy a gyerek mozgása, mozdulatai milyen jelképeket foglalnak magukba.
A másik pedig az, ahol felhívja a figyelmet arra, hogy korai az öröm, amikor már kint van a gyerek, de még nins kint a méhlepény, hiszen a halál angyala még ott áll az anya válla mellett és egyáltalán nem biztos, hogy egyedül távozik onnan. Itt esett le nekem, hogy az, amit olyan garantáltnak érzünk, amíg nem történik velünk valami tragikus, vagyis az életünk, az mennyire törékeny. Orvostudomány ide vagy oda.

T-eszter 2008.11.27. 09:16:45

És Lenkei szerintem csak orvul elorozta az ideát arra használván, hogy fikázhassa amit csak ér. Szerintem gusztustalan a stílusa

Fel-mary 2008.11.27. 12:55:46

Épp ma voltam az Sztk-ban, és látom Dr. Lenkei Vitamin óriásplakátját. Azt hallottam, betiltotta valami hatóság, mert óriási dózisban tartalmazza a vitaminokat. Ehhez nem értek, de tényleg nem szimpatikus a pasas.

Egyébként valóban külön kellett volna vennem a könyveket, és talán olyan sorrendben olvasni, ahogy írtátok. De mivel a szülésemnél a könyvben leírtak teljes ellentéte valósult meg, így is elég sz*r volt, hát még ha konkrétan tudtam volna, mit érez a babám. :-(

De tényleg, szép lehet így szülni és születni, és persze, lehet ebben valami lírai is, de úgy gondolom, hogy ha valaki verset akar írni a szülésről, tegye, de ne akarja utána, hogy szemináriumot tartsanak belőle az orvosi egyetemen. Akkor írjon tankönyvet. Azt is meg lehet jól írni...

LisaMosoly 2010.02.03. 20:53:29

Én szeretem a Lenkei féle könyvet, abszolút megalapozott amiket ír, és valóban a mai orvosok szinte futószalagként nyúlnak a szüléshez...A sok fölösleges beavatkozás amint megszületik a baba, csak az időhiány miatt van és mennyi kárt tesz már azonnal a kicsi testének lelkének. Általában csak később derül ki , terápiákon. Sok kineziológus tudna mesélni erről. Az hogy valakinek nem szimpi Lenkei az még nem zárja ki hogy nagyon is igaza van!! És a vitaminjai nálunk beváltak sokkal jobban lettünk és fittebbek, de nem vagyunk dianetikusok, sőt!!

T-eszter 2010.02.19. 10:15:09

nekem csak az a bajom vele, hogy ami használható a könyvből, az mind a gyengéd születésből van

feteke 2012.04.13. 20:44:02

A két Leboyer könyvet én is ajánlom mindenkinek. Én a császáros szülésem után olvastam el, amikor nagyon kerestem az okokat, hogy miért? és hogyan tudnám ezt legközelebb elkerülni? Nekem nagyon sokat segített abban, hogy sok okot utólag felfedezzek.
Engem nem zavart a formája sem, bár így kevesebb orvost lehet vele bombázni. Bár szerintem pont ebbe az irányba kéne elmozdítani a szülészek nagy részét.

(Lenkeit elvből nem olvasok. Nekem az ne magyarázzon, aki ekkora egészségügyi pénzkarriert futott be és akinek a reklámja zajszennyezésként van jelen az utcán a Blahától nem messze.)

Azt viszont nem tudom, hogy Magyarországon hol lehet ilyen szülést véghezvinni? Tud valaki olyan helyet, ahol elolvasták ezt a két Leboyer könyvet?


süti beállítások módosítása